<

Adwords uitbesteden – bos en bomen

Voor sommige ondernemingen is het inzetten van Google Adwords een enorm geschikte mogelijkheid om klanten binnen te halen. Toch is adverteren via Adwords allang niet meer eenvoudig. Offsource Internetdiensten is google gecertificeerd, wat wil zeggen dat we de benodigde theoretische examens behaald hebben om aan te kunnen tonen dat we over de nodige kennis beschikken. Je kunt dit overigens bij Google zelf controleren.

Google Adwords is niet eenvoudig voor ondernemers die zelf willen starten met Adwords. Door de bomen zie je al snel het bos niet meer en je bent al snel verdwaald in het oerwoud van mogelijkheden.

Adwords uitbesteden of zelf doen?

Voor beiden is iets te zeggen. Uitbesteden is natuurlijk niet gratis, maar zelf doen kan weer leiden tot relatief hoge kosten per klik. De afweging hangt dus af van:

a) kennis: is er iemand binnen het bedrijf die al kennis heeft van Google Adwords
b) tijd: is er intern tijd om iemand te trainen voor het gebruik van Google Adwords
c) kerntaak: is het beheren van online advertenties de kerntaak van iemand binnen het bedrijf?

Waarop letten bij het uitbesteden van Google Adwords?

Bij Adwords uitbesteden is het belangrijk goed op te letten met welke partij je in zee gaat. Het is van belang om ook de kosten goed in te schatten vooraf. Hieronder geven we een paar tips waar je op moet letten als je op zoek bent naar een bureau of bedrijf dat Adwords voor je kan verzorgen. Natuurlijk hopen we dat je voor Offsource Internetdiensten kiest!

  1. Gouden bergen bestaan niet (meer). In de beginjaren van het internet was er nog relatief weinig concurrentie online en was de advertentie-wereld een stuk overzichtelijker. Bedrijven die gouden bergen beloven zijn er genoeg, maar bedrijven die het ook daadwerkelijk waarmaken een stuk minder. Adverteren op internet is complex, maar kan zeer veel opleveren.
  2. Weet wat je uitgeeft. Je kunt dagbudgetten aangeven, maar een goed internetbureau zal altijd op zoek gaan naar de beste combinatie tussen enerzijds conversies en anderzijds het beschikbare budget. Het doel is het bereiken van een zo hoog mogelijke conversie tegen zo laag mogelijke kosten.
  3. Adwords kost tijd. Om een campagne te optimaliseren is tijd nodig. Gemiddeld kun je uitgaan van een maand of twee die dienen als instelperiode van de campagne. Dit is een periode waarin geëxperimenteerd wordt met verschillende zoekwoorden, advertenties en combinaties. In de derde maand kun je meer stabiliseren en merk je waarschijnlijk dat kosten ook voorspelbaarder worden.
  4. Uurtje factuurtje of vast. Beide situaties kunnen aantrekkelijk zijn. Bij uurtje factuurtje kun je de kosten goed onder controle houden en zoveel gebruik maken van de kennis en expertise als nodig is. Bij een vaste prijs ben je minder flexibel, maar weet je wel waar je aan toe bent.

Wat kost Adwords uitbesteden eigenlijk?

Hier preken we voor eigen parochie, maar de tarieven zoals Offsource deze hanteert zijn:

Budget tot EUR 200 per maand – beheerkosten EUR 50 per maand
Budget tot EUR 500 per maand – beheerkosten EUR 70 per maand
Budget tot EUR 1000 per maand – beheerkosten EUR 90 per maand
Budget tot EUR 5000 per maand – tussen de EUR 120 en EUR 300 per maand
Budget hoger dan EUR 5000 per maand – maatwerk, op aanvraag

Ongetwijfeld zijn er partijen die duurder zijn en partijen die goedkoper zijn. Uiteindelijk valt of staat een succesvolle campagne met het vertrouwen dat je hebt in de andere partij.

 

 

 

Geef een reactie